Spørgsmål
Hej Alle.
Jeg var ude at lave en inspektion i dag og stødte på dette gyngestativ. Som det fremgår, er overliggeren blevet udskiftet, mens selve stativet stammer fra før 2017.
Det fik mig til at overveje: Når en så central del af redskabet bliver skiftet, bør det så ikke inspiceres efter den gældende standard? I teorien kunne man udskifte de fire ben næste år – og så står der i praksis et helt nyt gyngestativ, men som stadig inspiceres efter en ældre standard.
Hvad mener I? Hvor går grænsen? Hvor meget skal udskiftes, før vi bør betragte redskabet som nyt og dermed inspicere det efter den gældende standard?
Jeg glæder mig til at høre jeres synspunkter.
Med venlig hilsen
Ruben Skjellerup Meng.
Alle svar
Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
Viser 8 svar - 1 til 8 (af 8 i alt)
- You must be logged in to reply to this topic.
Br18, dansk lovgivning. Legepladsredskaber, et redskab skal overholde de regler der er på installationstidspunktet. Hvis man eksempelvis udskifter en overligger på en gynge der er opsat i 2012, skal gyngen så stadig overholde de regler der var på installations tidspunktet eller skal den overholde de regler der er gældende på udskiftning tidspunktet i 2025 på overliggeren?
I henhold til BR18 (Bygningsreglementet 2018) og gældende dansk lovgivning vedrørende legepladsredskaber, gælder følgende princip:
Regler ved udskiftning eller væsentlig ændring:
Når et legepladsredskab — fx en gynge — repareres eller vedligeholdes med udskiftning af en komponent (f.eks. en overligger), afhænger kravet til overholdelse af standarder af, om der er tale om:
• Vedligeholdelse/udskiftning i samme funktion og udformning,
→ Hvis overliggeren udskiftes med én af samme type, funktion og materiale, og gyngens samlede funktion og konstruktion ikke ændres væsentligt, skal gyngen stadig overholde de regler og standarder, der var gældende ved installationen i 2012.
• Væsentlig ændring eller nyinstallation
→ Hvis udskiftningen indebærer en ændring i konstruktionen, fx ny type overligger, ændret højde, ophæng eller andet, der påvirker den samlede sikkerhed, vurderes det som en væsentlig ændring eller delvis nyinstallation, og i så fald skal de relevante gældende standarder i 2025 overholdes — både for den udskiftede komponent og potentielt for hele redskabet.
Eksempel.
Gynge opsat i 2012 — overligger udskiftes i 2025:
• Hvis overliggeren udskiftes 1:1 (samme materiale, form, mål, funktion):
→ Den oprindelige standard fra 2012 vil fortsat gælde for gyngens helhed.
• Hvis overliggeren ændres væsentligt (f.eks. ny type ophæng, ændret geometri, nyt materiale):
→ Gyngeanlægget vurderes som ændret, og de gældende standarder i 2025 skal overholdes.
Hvad tænker i så ?